Na falach, lądach, marginesach. O metaforach i możliwościach feministycznej historii literatury

Rytm feminizmu jako emancypacyjnego ruchu społecznego wyznacza metaforyka i dynamika fal – fala pierwsza, fala druga, fala trzecia[1]… Dotyczy to rzecz jasna rzeczywistości Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej, ale w polskim kontekście, także – co interesuje mnie tutaj najbardziej – w ramach literaturoznawstwa, falowanie feminizmu ma skomplikowane znaczenia, które pozostają istotne dla sposobów mówienia o tradycji, historii i współczesności literatury kobiet. (...)
On Waves, Lands and Margins. Metaphors and the Possibilities for a Feminist History of Literature

The rhythm of feminism as an emancipatory social movement can be mapped using the metaphor and dynamic of the wave: first wave, second wave, and third wave[1]… Needless to say, these waves describe the state of feminism in the United States and Western Europe, but apply to the Polish context as well – and my focus lies here.
Critical Constellations
Object and Accommodation – On Poetic Syntax in Contemporary Polish Poetry (a case study of nominal function)

na stole stoi woda w garnuszku
a może garnuszek z wodą
(garnuszek wody?)
[…]
(on the table stands water in a pot / or perhaps a pot with water / (a pot of water?)
Tadeusz Różewicz, “Woda w garnuszku, Niagara i autoironia”
(Water in a Pot, Niagara and Self-Irony)
(in Zawsze fragment [Always Fragment], Wrocław 1996, p. (...)
Tracing (Traces of) Meaning. Text and Literature in Postmodern Hermeneutics
Śledzenie (śladów) sensu. Tekst i lektura w hermeneutyce ponowoczesnej

Patryk Szaj
a b s t r a k t
Rozumienie tekstu nigdy nie jest rozumieniem tego, co chciało się rozumieć
– na tym polega zasadnicza negatywność doświadczenia hermeneutycznego[1].
Hermeneutyka ponowoczesna, zwana także radykalną, wyrasta w znacznej mierze z refleksji postmodernistycznej. (...)
Obiekt i akomodacja – o składni poetyckiej we współczesnych wierszach polskich (na przykładzie funkcji rzeczownikowych)

Krzysztof Skibski
a b s t r a k t
na stole stoi woda w garnuszku
a może garnuszek z wodą
(garnuszek wody?)
[…]
Tadeusz Różewicz, Woda w garnuszku, Niagara i autoironia
(Zawsze fragment, Wrocław 1996, s. 65)
Artykuł ten nawiązuje do badań skupionych wokół problemu składni poetyckiej w wierszu wolnym (nienumerycznym). (...)
Micropoetics and Video Games, or a Minimalistic Encomium to Short-sightedness

Wisława Szymborska’s poem “Wszystko” (Everything) is an example of a work exceptionally filled with content.[1] On a first reading, the text appears to many readers to be a simple reflection on semantics, the meaning of words, the boundaries of language – and, by implication, the boundaries of knowledge. (...)
O śląskiej szkole mikrologii (1999-2005). Garść wspomnień

Aleksander Nawarecki
a b s t r a k t
Małe, śląskie, czarne
Te trzy słówka są parafrazą pamiętnej triady Brudny, zły i brzydki. Przywołuję tytuł przeboju Ennio Morricone (z filmu w reżyserii Sergio Leone) jako muzyczny emblemat „spaghetti westernu”, włoskiej imitacji koronnego gatunku amerykańskiego kina, niegdyś budzącej oburzenie, a potem uznanej za zapowiedź antywesternu, a nawet dekonstrukcję klasycznej formy. (...)