Autobiographical interpoetics. Wartime works by Franciszka and Stefan Themerson

Honorata Sroka
The paper discusses the wartime autobiographical practices by Franciszka and Stefan Themerson characterized by interpoetics, i.e.
The paper discusses the wartime autobiographical practices by Franciszka and Stefan Themerson characterized by interpoetics, i.e.
A b s t r a k t
Artykuł dotyczy wojennych praktyk autobiograficznych Franciszki i Stefana Themersonów charakteryzujących się interpoetycznością, czyli jednoczesnym uprzywilejowaniem wielu porządków formalnych i dyskursywnych w obrębie całości tekstualno-wizualnej.
(...)A b s t r a k t
Tekst jest interpretacją dwóch nietypowych nawiązań intertekstualnych obecnych w polskim przekładzie Przyjemności tekstu Rolanda Barthes’a dokonanym przez Ariadnę Lewańską.
(...)A b s t r a k t
Artykuł zawiera analizę graficznych postów Tomasza Pułki (zamieszczanych przez autora na art blogu „Cichy Nabiauł”), w których tekstowej warstwie pojawiają się wiersze Pułki, publikowane także w drukowanych książkach poetyckich.
(...)Andrzej Sosnowski is one of the most important and influential modern Polish poets. His work has inspired numerous polemics in the field of literary criticism, focusing first on such topics as postmodernism, the death of an author, or exhausting lyric poetry, and later noticing such issues as subjectivity, postsecularism, politicalness and engagement.
(...)In 1988, Anne Dumas conducted an interesting social experiment. Dumas showed two groups of graduate students, one from China and the other one from the United States, a photograph of a man dressed in a business suit, eating breakfast next to a window with a view of a modern city.
(...)Andrzej Sosnowski jest jednym z najważniejszych i najbardziej wpływowych polskich poetów współczesnych. Jego twórczość stała się przyczynkiem do wielu istotnych krytycznoliterackich polemik, skupiających się najpierw wokół postmodernizmu, śmierci autora czy wyczerpania liryki, by później dostrzec zagadnienia takie jak podmiotowość, postsekularyzm czy polityczność i zaangażowanie.
(...)W 1988 roku Anne Dumas przeprowadziła ciekawy eksperyment społeczny na dwóch grupach studentów: z Chin i ze Stanów Zjednoczonych. Badaczka pokazała zdjęcie mężczyzny ubranego w oficjalny, korporacyjny garnitur, jedzącego śniadanie i patrzącego z biura w wysokim wieżowcu na nowoczesne miasto.
(...)Introduction
I borrow the term “directional tensions” from the Polish polymath, artist painter, writer, playwright, art critic and visionary, Witkacy.1 We all know how he died. Having learned that the Red Army crossed the eastern border of Poland, he committed suicide on September 17, 1939.
(...)Artur Sandauer investigated the relationship between mise en abyme and realism already in his papers devoted to meta-reflection: Konstruktywny nihilism, O ewolucji sztuki narracyjnej XX wieku and Samobójstwo Mitrydatesa1, although he did it indirectly.
(...)