![Ponad inter-, w kręgu trans-. Nowelizacje gier wideo jako przykład narracji transmedialnych](http://fp.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2020/03/JoannaSikorska_PonadInterWKreguTrans_ForumPoetyki_18_2019-01-250x354.jpg)
Joanna Sikorska
ORCID: 0000-0002-1345-3979
A b s t r a k t
Artykuł składa się z dwóch części: w pierwszej, teoretycznej, autorka charakteryzuje nowelizacje z uwzględnieniem ich miejsca we współczesnym pejzażu kulturowo-medialnym. Nowelizowanie, czyli transformowanie tekstów audiowizualnych w medium literatury jest w ujęciu autorki przykładem transmedialnych i konwergentnych praktyk światotwórczych. W drugiej części artykułu autorka przedstawia typologię nowelizacji gier wideo (nowelizacje eksplanacyjne, alternatywne oraz symultaniczne). Analizuje wybrane przykłady nowelizacji i na tej podstawie wyciąga wnioski odnośnie do funkcji, jakie poszczególne ich typy pełnią w kreowaniu światoopowieści (storyworlds).